Kameleontti työkalujen keskellä

Att stödja flexibelt matematiskt tänkande i högstadiet och gymnasiet (6 sp)

01.10.2025 - 07.06.2026

Anmälan

Du kan registrera dig som deltagare i en kurs via anmälningslänken nedan och genom att ange kursnyckeln ”flexma” på sidan som öppnas. Efter registreringen förs du direkt vidare till själva kurssidan. Börja med att ta en titt på kursinnehållet i kursdelen ”Välkommen på kursen”. Kursen kan avläggas under perioden 1.10.2025–7.6.2026  – anmäl dig gärna redan nu!

  1. Klicka på länken nedan.
  2. Ange kursnyckeln flexma.
  3. Logga in med ditt Ville-användarnamn eller skapa en ny användarprofil.
  4. Mer detaljerat information om registrering hittar du här.

I fortsättningen hittar du alla dina aktuella Flexma-kurser på adressen ville.utu.fi.

Anmäl dig här

Kursbeskrivning

Den här kursen handlar om flexibelt matematiskt tänkande och hur det kan stödjas i högstadiet och gymnasiet. Hur kan olika strategier och sätt att tänka, oberoende om de är fullständiga eller ofullständiga, tas tillvara för att främja inlärning? Hur kan eleverna stödjas i att själva välja eller bygga upp en lösningsstrategi? Hur får man eleverna att delta i matematiska diskussioner i klassrummet och till och med argumentera för sina tankegångar? På den här kursen letar vi efter svar på dessa frågor som berör flexibelt matematiskt tänkande.

Centralt innehåll

Miniteman som berör flexibilitet (samt avsaknad av flexibilitet) som observeras och utvecklas i den egna undervisningen:

  • att vara svarscentrerad samt att göra fel
  • att sitta fast och att vara ihärdig
  • att göra uppgifterna mångsidiga
  • olika lösningssätt och representationer
  • begreppsförståelse
  • interaktion mellan elever och att förklara resonemang
  • utnyttjande av teknologi

Dessutom används flexibilitetsuppgifter i den egna undervisningen (jämförelseuppgifter, argumentationsuppgifter och mot flexibilitet via undersökning -uppgifter), matematisk problemlösning utvecklas och eleverna får stöd i att hitta olika lösningsstrategier. Under kursen har man också möjlighet att skapa en egen flexibilitetsuppgift.

Bekanta dig med kursens flexibilitetsuppgifter och pedagogiska anvisningar

Förverkligande

Utbildningen avläggs som distansstudier i en webbaserad lärmiljö (MOOC). Under utbildningen bekantar man sig med webbmaterial, observerar fenomen eller provar på uppgifter i den egna undervisningen samt diskuterar erfarenheter med kollegor. Detta arbetssätt möjliggör på ett unikt sätt en långsiktig professionell utveckling som skulle vara omöjlig att genomföra som närundervisning.

Här är en lista över verktyg för professionell utveckling:

  • reflektion kring expertvideor, texter och uppgifter
  • att bekanta sig med färdiga flexibilitetsuppgifter, deras användning och att fundera på utförandet av uppgiften
  • att planera och prova på flexibilitetsmaterial samt att reflektera kring sina erfarenheter
  • analys av olika faktorer som påverkar lärmiljön
  • Att utveckla både egen handledningsförmåga och elevernas agerande.

För att undvika att tidsbrist blir ett hinder för att delta integreras utbildningen med deltagarnas egen undervisning. Kursen erbjuder mycket valbarhet, och du kan likt en ”salladsdisk” välja de delar som intresserar dig.

Målgrupp

Lärare i högstadiet och gymnasiet. Kursen är delvis differentierad mellan dessa målgrupper och innehåller allt material från de två motsvarande kurserna på finska. Kurserna har slagits ihop till en svenskspråkig version för att säkerställa att det finns tillräckligt många deltagare för att få till stånd meningsfulla diskussioner.

Kursens ansvarsperson

Dimitri Tuomela (dimitri.tuomela@oulu.fi)