Joustava lukukäsite esi- ja alkuopetuksessa

Joustava lukukäsite esi- ja alkuopetuksessa (2 op)

03.01.2022 - 17.06.2022

Ilmoittautuminen

Kurssille voi ilmoittautua ja rekisteröityä jo ennen kurssin alkamista. Lomakkeen täytettyäsi saat sähköpostiisi automaattivastauksen, jossa on rekisteröitymislinkki kurssille. Lähetämme lisäinfoa kurssin alkamisesta tammikuussa.

Alkava kurssi on sama kuin käynnissä vuoden 2021 aikana ollut kurssi, joka avataan uudelleen. Osallistujat, jotka eivät ole suorittaneet kurssia loppuun vuonna 2021, voivat jatkaa kurssilla suoraan vuonna 2022. Kurssille otetaan ja toivotaan myös runsaasti uusia osallistujia.

Ilmoittaudu

Kurssin kuvaus

Kurssilla pohditaan keinoja tukea joustavaa lukukäsitettä ja algebrallista ajattelua jo esi- ja alkuopetuksen matematiikassa. Opit hyödyntämään lukujen visualisointia ja jäsentämään opetustasi ns. Neljän kielen opetusmallilla (luonnollinen kieli, toiminnan keli, kuviokieli ja symbolikieli). Kurssilla perehdytään myös vuorovaikutuksen ja sisäisen motivaation merkitykseen oppimisessa. Kurssi pohjautuu osin Vahvuutta lukukäsitteeseen, ymmärrystä yhtälönratkaisuun! -hankkeessa kehitettyihin ja kokeiltuihin ideoihin. Kurssilla käytetään lukujen visualisoinnissa mm. sormia, kymppikehystä ja Lukumääräpaloja, jotka ovat uusi lukukäsitteen muodostusväline.

Keskeiset sisällöt

  • neljän kielen opetusmalli ja lukujen visualisointi
  • lukujen rakentumisen tutkiminen – osittaminen ja kokoaminen
  • ryhmittelemällä laskeminen
  • tarkka vertaaminen
  • yhtäsuuruuden käsite
  • laskutarinat.

Kurssin materiaalit ja sisällöt ovat sovellettavissa omassa lapsi- tai oppilasryhmässä tapahtuvaan toimintaan.

HUOMAA: 7.2.2022 avautuu kurssin suorittaneille opettajille Joustava lukukäsite: kymmenjärjestelmä -osio, jossa tutkitaan lukujen rakentumista kymmenjärjestelmässä (lukualue 0–20/100). Tämä jatko-osa on vapaaehtoinen, eikä se kartuta opintopisteitä.

Toteutustapa

Koulutus toteutetaan etäopiskeluna verkkoympäristössä, ja se on osallistujille maksuton. Koulutuksen osien viitteellinen laajuus:

  • asiantuntijavideoiden seuraamista ja kirjalliseen aineistoon tutustumista sekä niihin liittyvien oppimistehtävien ratkomista (10 h)
  • toimintamallien ja materiaalien kokeilua, soveltamista ja reflektointia (35 h)
  • kokemusten jakamista ja keskustelua kirjallisessa muodossa kurssilaisten kanssa (5 h).

Kohderyhmä

Esi- ja alkuopettajat sekä -ohjaajat ja erityisopettajat

Huomioitavaa

Verkkokurssille osallistuminen edellyttää esimiehen lupaa ja osallistujan sitoutumista kaiken kurssimateriaalin luottamukselliseen käsittelyyn sekä huoltajien lupaa lasten osallistumiselle.

Kurssin vastuuhenkilö

Maarit Laitinen (maarit.laitinen@tampere.fi)